Het 2e Chakra: Swadhisthana Chakra

September 16, 2018

 

 

 

 

 

We gaan verder met onze reis langs de chakra's.

Het tweede chakra is één van de zeven hoofdchakra’s dat zich bevindt langs je wervelkolom.
Het bevindt zich zo’n 2 twee vingers onder je navel. Het chakra heeft invloed op je heupen, het heiligbeen, je buik, de geslachtsorganen, binnenkant van de dijen maar ook je knieën en gewrichten.

Het tweede chakra wordt ook wel het sacraal chakra genoemd omdat het ontspringt aan het heiligbeen en de overgang naar de lendenwervels. Dit is het gebied waar de organen liggen die nieuw leven kunnen scheppen.

Waar het bij het eerste chakra draait om aarding en stabiliteit, gaat het bij het tweede chakra om gevoelens, beweging en scheppen.
“Het recht om te voelen” hoort bij dit chakra.
Als het chakra in balans is dan stroom je mee op het leven, je houdt van het leven op aarde, de mensen en dieren, de hele natuur en je kan je creativiteit uiten. Je hebt een natuurlijke seksuele beleving met iemand waarom je geeft, van wie je houdt.

 

De kleur van dit chakra is oranje en wordt voorgesteld als een lotusbloem met 6 bloemblaadjes.

Het 2e chakra is verbonden met water en alles wat vloeibaar is en stuurt dromen en fantasieën aan.
Een goed stromend tweede chakra maakt je speels, fantasierijk, geeft plezier en je kan je emoties en gevoelens goed uitdrukken, je gaat gemakkelijk contacten en relaties aan.

Is er een verstoring in het tweede chakra dan ben je overgevoelig, onrustig, een dagdromer, lusteloos en lijdzaam en kun je moeilijk je grenzen bewaken.

 

Klachten bij dit chakra zijn o.a. aandoeningen van de voortplantingsorganen, milt, urinewegen, pijn in de onderrug, geen zin in eten, seks, het leven. Ontzegging van je eigen pleziertjes, angst om te veranderen, gebrek aan verlangen.

De yogahoudingen die een gunstig invloed hebben op dit chakra hebben effect op de voorkant van het bekken, het gebied onder de navel, de onderrug en het heupgebied: heupopeners en voorwaartse bewegingen.

Ook kun je dit chakra weer in balans brengen door tijd te spenderen in de natuur aan het water: aan zee, een meer of rivier. Ga zwemmen of lopen langs het water. En drink veel water!

 

 

 

Please reload

Uitgelichte berichten

Even stilstaan: find peace within

September 22, 2018

1/2
Please reload

Recente berichten

January 2, 2019

December 15, 2018

Please reload

Archief

Please reload