Hoe de Kindhouding jou kan helpen te ontspannen

November 28, 2018

 

 

 

Ben jij druk? Heb je stress?
Heb je een hoofd vol zorgelijke gedachten en heb je het idee helemaal geen tijd voor jezelf te hebben?
Ben je alleen maar bezig bent met zorgen voor anderen?
Heb je daardoor last van pijntjes en ongemakken, b.v. lage rugpijn, hoofdpijn, vermoeidheid, futloos gevoel?

 

Ik heb de oplossing voor jou!
In 10 minuten tijd kun je weer tot rust komen, weer nieuwe energie krijgen en jezelf weer opladen zodat je weer door kunt gaan met de dingen van alledag!

 

Hoe dan? Klinkt dat te mooi om waar te zijn?

 

Door 10 minuten tijd voor jezelf te nemen en in de Kindhouding te gaan liggen, kun je herstellen want deze yogahouding heeft heel veel lichamelijke en mentale voordelen.

Waarom heeft deze houding de naam Kindhouding?

In de Kindhouding maak je je heel bewust klein en keer je terug naar een basisgevoel van veiligheid. Deze houding wordt geassocieerd met je kindertijd en je kunt volledig tot rust komen.

 

Eerst een korte uitleg hoe je in de Kindhouding komt:

  • Kom op handen en knieën, leg eventueel een deken onder je knieën om deze te    beschermen

  • Open je knieën naar buiten, breng je grote tenen naar elkaar toe

  • Adem in: breng je heupen naar achteren richting je hielen

  • Adem uit: breng je voorhoofd op de grond en leg de armen ontspannen neer

  • Sluit je ogen

  • Adem dan rustig in en uit door je neus en keer met je gedachten naar binnen, naar jezelf.

  • Ontspan, laat langzaam alle spieren los. Voel waar de spanning zit in je lichaam, adem daar naar toe op de inademing en ontspan op de uitademing

  • Breng de adem diep je lichaam in zonder de adem te forceren

  • Voel wat de adem doet met jou, voel het uitzetten van je lichaam als je inademt.

  • Blijf zo lang als je wilt in deze houding

  • Kom op een inademing weer rustig terug uit de houding en blijf nog even zitten met je ogen gesloten voordat je opstaat.

Positieve effecten van de Kindhouding:

  • Het is een herstellende houding waarbij de heupen geopend worden

  • De houding ontspant en werkt bevrijdend, het ontspant je hersenen, je sluit je helemaal af van je omgeving, je wordt niet afgeleid door prikkels van buitenaf. Je hoeft geen spieren aan te spannen om in deze houding te blijven. Laat de zwaartekracht toe en geef je over aan de houding, laat je zwaar worden. Omdat het hoofd lager is dan je hart geeft deze houding extra ontspanning.

  • De Kindhouding geeft je een veilig en zeker gevoel

  • Je kunt loslaten in deze houding: stress, angsten, emoties, ervaringen uit het verleden. Je laat spierspanning los, je geeft je volledig over aan de houding waardoor er ruimte komt in je lichaam en je spieren. Het bloed kan weer gaan stromen, waardoor de energie ook weer vrij toegang heeft tot het diepste van je lichaam. Op elke uitademing geef je jezelf meer en meer over aan alles wat er op je pad komt en kun je beetje bij beetje loslaten.

Als je merkt dat je niet kunt ontspannen in deze houding omdat je lichamelijke ongemakken hebt of krijgt als je in de houding bent, dan kun je de houding aanpassen of je gebruikt een hulpmiddel om meer comfort te creëren om zo toch spanning te kunnen loslaten:

  • Leg je voorhoofd op een yogablok, dik boek of opgerolde handdoek als je niet gemakkelijk bij de grond kan komen

  • Leg een opgerolde deken of handdoek als een rolletje onder je wreven als je snel kramp krijgt in je voeten of je schenen

  • Leg een opgevouwen handdoek in je knieholten als je moeilijk met de heupen richting de hielen kan komen

  • Leg je armen langs je lichaam naar achteren als je last hebt van je schouders

  • Soms kan het prettig zijn om de armen tussen de benen door naar achteren wijzend, op de grond te plaatsen

Ik hoop dat de Kindhouding jou veel ontspanning bezorgt en dat je de positieve effecten van deze houding snel zult merken.

Mocht je vragen hebben n.a.v. dit blog, dan kun je mij altijd benaderen en ik vind het leuk als je een reactie of jouw ervaring met mij deelt!
 

 

 

Please reload

Uitgelichte berichten

Even stilstaan: find peace within

September 22, 2018

1/2
Please reload

Recente berichten

January 2, 2019

December 15, 2018

Please reload

Archief

Please reload