Pijn in de onderrug

December 15, 2018

 

In dit blog schenk ik aandacht aan je onderrug. En geef ik een tip om de pijn, het ongemak te verzachten.

 

Herken jij dit?
Heb jij vaak last van pijn in de onderrug na een dag hard werken met veel staan en lopen. Na het doen van huishoudelijke taken? Of als je lang op je rug in bed hebt gelegen?
Is het een zeurende, vermoeiende pijn die jou belemmert om goed te kunnen bewegen, voorover te buigen?
 

Pijn in de onderrug duidt vaak op vermoeidheid, vastgehouden spanningen, stijve spieren, opgeslagen emoties.
En door maar door te gaan en geen tijd voor jezelf te nemen, nemen de spanningen toe en kan de pijn erger worden. Door wel die tijd voor jezelf te nemen kun je herstellen, kun je de pijn verzachten.

De houding op de foto ondersteund jou in dit helingsproces.
Als je deze houding elke dag doet zul je al snel merken dat er verbetering is, dat je gemakkelijker kunt bewegen, dat de pijn in je onderrug minder wordt.

 

Hoe kom je in deze houding en hoe voer je deze goed uit?
Zorg voor een stil plekje waar je even helemaal alleen kunt zijn en zorg voor fijne ontspannende achtergrondmuziek als je dat prettig vindt.
Ga liggen op je rug op een yogamat en leg je onderbenen op de zitting van een stoel. Let erop dat je onderbenen een hoek van 90° maken met de bovenbenen en deze weer een hoek van 90° maken met je heupen en rug.
Leg eventueel nog een kussen onder de onderbenen om te verlengen en leg een deken over je heen zodat je warm blijft.


Als je goed ligt, sluit dan je ogen. Adem een paar keer diep in en uit door je neus en geef je vervolgens over aan de ontspanning, over aan de zwaartekracht. Laat de adem vervolgens rustig door je neus in en uit gaan. Forceer niets, geef je helemaal over aan de ontspanning, aan de rust en de stilte.


Voel hoe je hele rug contact maakt met de grond en tracht extra spanning los te laten door op de uitademing jezelf te verzwaren. Voel hoe je steeds dieper in de yogamat wegzakt.

Blijf zolang liggen in deze houding als prettig is maar blijf minstens 10 minuten zo liggen om volledig te kunnen ontspannen.

 

Wil je liever een begeleidende ontspanning hebben vraag deze dan aan door je mailadres achter te laten op het contactformulier en dan stuur ik jou die toe. 

Please reload

Uitgelichte berichten

Even stilstaan: find peace within

September 22, 2018

1/2
Please reload

Recente berichten

January 2, 2019

December 15, 2018

Please reload

Archief

Please reload