Open je heupen

January 2, 2019

 

Ervaar je dagelijks veel fysieke en mentale stress?

Dat resulteert hoogstwaarschijnlijk in stijve heupen en stijve onderrug. Negatieve spanning kan zich vastzetten op je spieren en dus ook op die van je heupen.
Maar ook zittend werk of bepaalde sporten zoals hardlopen en wandelen, kunnen spanning opbouwen in de spieren van je heupen. En dat geeft weer een verhoogde kans op rugpijn.

 

Het doen van yogahoudingen die de heupen openen zijn de oplossing!

 

Voor veel mensen niet gemakkelijk omdat de spieren in de heupen stevig, massief zijn. Het zijn de dikste spieren in je lichaam. Je zult geduld moeten hebben om ze soepeler te maken en tevreden moeten zijn met kleine stapjes voorwaarts.

 

Daarnaast zal het bij de ene persoon makkelijker gaan dan bij de ander. Dit komt omdat we allemaal anders gebouwd zijn. Onze botten verschillen allemaal van elkaar, we zijn niet allemaal hetzelfde gebouwd. Dit heeft tot gevolg dat de één moeiteloos in een yogahouding kan komen terwijl een ander daar meer moeite mee heeft.
Spieren kun je soepeler maken maar de bouw van je skelet kun je nooit veranderen hoe hard je ook je best doet. In dat geval zul je moeten accepteren dat je niet verder komt in een bepaalde yogahouding. Je zult dan moeten loslaten en tevreden zijn met jezelf, met je lichaam. Je kunt jezelf dan ook nooit vergelijken met anderen.

 

De Duif houding is een houding om de heupen te openen.
Voor de één een houding om gemakkelijk te doen, voor de andere een houding die moeilijk uitvoerbaar is. Maar altijd geldt: doe de houding met zachtheid, met gevoel. Ga niet voorbij je grenzen en voel wat mogelijk is, waar je lichaam toe in staat is. Je hoeft echt niet in de perfecte Duif houding te komen om toch de positieve gevolgen te ondervinden nl. het zachtjes stretchen van de heupspieren om zo spanning te kunnen loslaten.

 

Zo voer je de houding uit:

  • Kom op handen en knieën, je handen onder de schouders, vingers gespreid. De knieën onder de heupen, voeten liggen ontspannen op de wreven op de mat

  • Adem in, til je rechterknie op en breng de knie naar voren, en leg je knie achter je rechterpols neer.

  • Breng de rechtervoet zover als mogelijk richting je linkervoet

  • Adem uit, krul de linker tenen in de mat, til de linkerknie op en strek het linkerbeen uit naar achteren. Leg het been en voet dan ontspannen neer, houd lengte in het hele been

  • De handen blijven onder de schouders staan

  • Adem in, richt jezelf op door je hoofd op te tillen en naar voren te kijken. Houd de schouders laag, til als het ware je hoofd op uit de schouders, breng de schouderbladen naar elkaar toe, beide handen stevig in de mat.

  • Adem dan rustig in en uit door de neus

  • Houdt de heupen evenwijdig aan de mat en breng deze met zachtheid richting de mat

  • Laat je lichaam het toe, dan kun je vooroverbuigen en je armen ontspannen voor je neerleggen op de mat en hoofd op de mat plaatsen of op een yogablok of op je armen.

  • Blijf met je aandacht bij je adem, bij jezelf. Blijf voelen en ervaren wat deze houding met je doet

  • Voel waar de spanning ontstaat in je lichaam en tracht op elke uitademing deze spanning los te laten, je over te geven aan de houding, zachtheid te brengen in je spieren.

  • Blijf minstens 5 ademhalingen in deze houding

  • Om uit de houding te komen adem je in en til je het bovenlichaam weer op van de mat

  • Adem uit: plaats de rechterknie weer terug onder je heupen

  • Herhaal dan voor de linkerkant

Doe deze houding zo vaak als mogelijk, liefst elke dag en voel het positieve effect op je stijve heupen! En voel hoe blij je heupen van deze houding worden!

Namasté!
 

Please reload

Uitgelichte berichten

Even stilstaan: find peace within

September 22, 2018

1/2
Please reload

Recente berichten

January 2, 2019

December 15, 2018

Please reload

Archief

Please reload